Drezden, jedna metafora*
Drezden je stari centar Saksonije, drevno naselje,
opervaženo mitovima, legendama, ritualima, čak i svojevrsnom paganskom mistikom
događaja iz prebogate, hiljadugodišnje istorije. U blizini je Berlina, a u
dugom rivalstvu sa Majsenom, prestonicom evropskog porcelana, geografski na
svojevrsnom raskršću davnašnjih kultura, svojom skorijom istorijom „iza“
berlinskog zida, a možda najčuveniji po gotovo potpunom uništenju savezničkim bombardovanjem pri kraju II svetskog rata. O tom bombardovanju ljudi Drezdena i danas puno govore, objašnjavajući
kako je stajao razrušen decenijama da bi poslednjih godina ponovo zablistao
starim sjajem svojih obnovljenih građevina.
Drezden treba videti.
Kao kod retko kog drugog grada, pogledom na njega proverava se i
potvrđuje da su „naselja otisak ljudi u prostoru“. Geografski, nastao je u
jednom prostoru idealnom za ljudsko stanište, i reka i planina i dolina i
ravnina – svega taman toliko koliko treba da ih bude, a da bi tog „svega“ za
ljude bilo dovoljno i da bi se u tom prostoru mogli osećati sigurnim.
Kada vam
govore o svom gradu, možda će ponešto i zaboraviti da spomenu, ali će vam
sasvim sigurno pokazati „zid vitezova, procesiju prinčeva Saksonije“ i objasniti zašto je „preživeo“
bombardovanje 13.02.1945 i kasnije požare – mural je naime napravljen od porcelana
iz Majsena, otpornim na visoke temperature i danas, restaurisan od gareži i
crnila stoji kao metafora trajanja naselja, kao „omen“ ponosa na neuništivi duh
Saksonaca i njihovu bogatu istoriju.
Krajem
novembra put me naneo u Drezden, pohodila sam ga i nekoliko puta ranije, ali sada prvi put otkad je potpuno obnovljena
čuvena Dresden Frauekirche, koja je decenijama stajala porušena
pa obnovljena istim kamenjem (crnim od požara) i dopunjena novim, belim kamenim
kockama, tako da pri pogledu sobom nosi siluetu porušene, ali i obnovljene
crkve. Oko nje su moderna vremena donela zgrade, poslovne, stambene i Drezdenci
neće propustiti da vam kažu da „se nekada
mogao videti ceo prostor oko crkve“. Diskretan način da iskažu svoje
protivljenje novoj arhitekturi, ali i svest da je – neminovna.
Posebno su
ponosni na zgradu Opere, zovu je „Semperoper“, po prezimenu njenog graditelja (Gottfried Semper) i neće propustiti da vam ispričaju njegovu
„arhitektonsku lukavost“ pri gradnji, naime, bivajući pristalica
davanja“jednakih prava plemstvu i građanstvu“, centralni ulaz zgrade namenio je
građanstvu, a bočne – plemstvu. Priča kaže da mu je objašnjenje bilo da je
plemstvu s boka zgrade „lakši i bolji prilaz kočijama“. Aha.
Novembarski
Drezden dočekao me je kišom i susnežicom, ali i saksonski veselo i posebno. Izuzetno
ponosni na najstariji „božićni vašar“ („Striezelmarkt“, postoji neprekidno od 1434, a ime mu potiče,
izvedeno je od „Hefestriezel“, drezdenskog
božićnog kolača), rado vam ga preporuče za razgledanje. Slični vašari postoje u
većini nemačkih gradova, ali je drezdenski po mnogo čemu poseban.
Za razliku od berlinskog, ulaz na drezdenski se
ne naplaćuje, glavni trg je ispunjen montažnim drvenim kućicama,
maštovito ukrašenim, svaka različito, a prodaje se sve što može, od ukrasa i
slatkiša do krzna i predmeta za kuću, suvenira, a o jelima i kuvanim vinima i
da se ne priča.
Na vašar ljudi dolaze
porodično, s prijateljima, a to tek jasno vidiš kada i ako na obilazak ove viševekovne
božićne pijace dođeš na kratko i sam.
Nigde kao u
Drezdenu nemam tako snažan utisak da je ovaj grad najčistija metafora Evrope,
onakve kakva je ona danas u celini. Trag
i duh današnje Evrope može se naći u svim njenim naseljima, ali mi se Drezden
čini kristalnim koncentratom svega što je evropsko sećanje danas.
Osnovan i
građen i naseljavan i Slovenima i Germanima i Normanima i raznim drugim
plemenima, izuzetno ponosan na svoju saksonsku istoriju, ušuškan u dolini Elbe,
okružen i rudnicima i plodnim poljima, oduvek željan mora i flotila brodova,
stotinama godina u sukobima, ratovima, uništavanjima i obnavljanjima izgleda
kao mesto koje je sve to detaljno i sasvi očigledno – jako dobro zapamtilo.
S lepotom
koja se retko nalazi.
Naseljen
ljudima koji nezaustavljivo i sa neuobičajenim šarmom pričaju o svom gradu,
otvoren, gostoljubiv i prepun nečeg krhkog kao porcelan iz Majsena kojim se
ponose kao da je njihov sopstveni, ne propuštajući da spomenu da je „davno pre Drezdena“ i Majsen bio
prestonica Saksonije.
Kao da je
cela ta naša zajednička vrteška evropske istorije upravo u Drezdenu
napravljena, sa svim mogućim i nemogućim detaljima i ringišpilskim brzinama
kojima se vrtimo kroz vekove, spajani i razdvajani, rušeni i građeni, a oko
praznika okupljeni da bismo se setili (bar ponekad i retko) šta sve to svi
zajedno radimo deleći evropsko tlo, koje je tako isto pod temeljima Drezdena
kao i pod bilo kojim drugim evropskim gradom.
Tlo kojem je
Drezden jedna od najboljih metafora.
*post je na engleskom objavljen na
No comments:
Post a Comment