Hrana za gnev, strah i verbalni seks*
Nauče nas, nekako, da gnev i prenos
gneva znače iskrenost, da samo kad „puknemo“ i poput bujične vode krenemo da
prenosimo svoj celokupni, čisti, ničim ublažen gnev zbog nekoga i nečega, nauče
nas, (nekako, a pogrešno), da samo tada govorimo stvarno ono što mislimo i da
je samim tim prenos gneva u svakoj komunikaciji – super, odobravamo ga
većinski. I retko se zapitamo „a šta nam je doneo taj transfer gneva i kakvog
se dobra od toga desi“? Uz gnev se idealno slažu jake reči, verbalni seks i
pretnje, prezir, uz grmljavinu gneva utihne svaka volja za dijalogom, jer gnev
traži monolog, traži samo ćutljivo uživanje većine koja je isto gnevna, ali
„navijački“, u tišini. Šta nam je slatka hrana za prihvatanje takve „etike
gneva“, za volju da gnevom iskazujući nezadovoljstvo zbog postojanja nekog
problema, istovremeno a oprečno u stvari – sprečavamo rešavanje?
Jedna stara
poslovica kaže „u srdita popa prazni bisazi“ (poslovice naše kulture i inače su
zlatan kovčeg mudrosti narativa koje su nam ostavile mnoge prethodne bezimene
generacije, svo njihov iskustvo skupljeno u metafore, ali katkada se čini da ih
retko čitamo) i odnosi se na običaj da se „popu nešto daje“ za uslugu koju
obavlja. Čini se da ni na same popove ova poslovica ne utiče – češće su srditi
i u „svom pravednom gnevu“ nego što drugačijim pristupom pokušavaju da u „svoje
bisage“ stave nešto, materijalno ili ne.
Nezadovoljstvo, ugrožavanje naših etičkih
stavova, nepravde, svedočenje posledicama tuđeg gneva, osujećenost, osećanje da
smo u bezizlaznoj situaciji, trpljenje, kinjenje, mržnja, poniženje, osećanje
bespomoćnosti, omalovažavanje, osećanje ugroženosti tuđim postupcima ili
rečima, nedostatak našeg autoriteta kod onih za koje smatramo da moraju da nas
slušaju, bespogovorno, često želja za osvetom i najslađa hrana od svih –
neodoljiva želja da se „ispraznimo“, da se gnevom „naspominjemo majaka i sve rodbine“ onima ili onome što nas
iritira, nervira, što nam smeta, ma koliko „sitno ili krupno“ bilo.
Ta „najslađa“ hrana gneva je hrana za
monologe, za motiv da se nekome u komunikaciji dokaže i pokaže da ga se može „izgaziti, slomiti, puknuti, zdrobiti,
razvaliti, razbiti, rasturiti, na param-parčad ga pokidati“ – sve su to
izrazi koje često i bez ikakve smetnje koristimo pričajući o nameri da sa nekim
razgovaramo. I pri tome lažemo da hoćemo
razgovor – hoćemo transfer našeg gneva i ništa više, hoćemo strasno da osetimo
trenutno odobravanje ćutljive većine usklicima „ala mu je kaz`o, ala mu je stres`o u njušku!“,
hoćemo dokaze o vladavini „etike gneva“ kao jedinoj valjanoj, jedinoj mogućoj i
jedinoj koja se ne sme dovoditi u pitanje, jer šta ćemo sa svom tom hranom
našeg gneva, šta ćemo ako sve to počne da truli u nama, neiskazano, zatomljeno,
kontrolisano? Kako ćemo izgledati iskreni, bez gneva? Kako će nam poverovati da
stvarno mislimo to što govorimo ako izostane verbalizacija te emocije sa svim
pratećim „tvrdim, seksualnim“
glagolima i kako ćemo drugačije ućutkati sve one koji kao netraženi savet
ponude – (samo)kontrolu gneva pričajući tiho (i ne vodeći psa sa sobom) da će
svaki gnev samo opisivati stanje, nikada neće nuditi nikakvo rešenje, osim
korišćenja gneva „per se“.
Za svaku je svađu potreban - gnev. I
svaka takva svađa obično saopštava samo ono što taj drugi s kojim se svađamo i
onako već zna. Svađa je susret dva gneva i retko, vrlo retko završava ikako
drugačije osim da nas sopstveni gnev „smori, isprazni“ i da nam tako svađalački
monolog usahne. Ali zapamtimo ga celog i kad nabuja ponovo koristimo, mahom,
iste reči i ste fraze, jer nam je i emocija ona ista, tako da je bilo kakav
napredak malo verovatan.
Kakav je
rečnik svakog gneva?
Pažljivim
slušanjem lako ćemo „skupiti“ i izbrojati učestanost nekih vrsta reči:
a) Arsenal uvreda rečnika gneva je lako
čitljiv, koristimo kao „jake reči ili metafore“ imenice i glagole (svesno ili
ne) kojima se (uglavnom) na uvredljiv način opisuje neka grupa ljudi ili neka
neizbežna osobina jednog čoveka ili pojedini postupci ljudi ili koristimo „životinjske metafore“ , na primer:
-
1.
„kurva, ženturača, jezičara, opajdara, „kao neka žena“, tračara“ (sve pogrdni
izrazi i inače upućivani ženama, upotrebljavaju se i za muškarce ili za
postupke),
-
2.
„peder, mlakonja, šonja, kurvar, kilav, smrad“
(sve pogrdni nazivi za muškarce)
-
3.
„idiot, retard, šizofreničar, ludak,
kljakav, slepac“ (sve nazivi koji se odnose na posebne osobine kod
ljudi, a smatraju se uvredom)
i na kraju (ali nikako poslednje) oblici ljudskog ponašanja i
postupaka:
-
4.
„lažov, lopov, licemer, fašista, krvnik, izdajnik, uvlakač, ljiga, ološ,
hohštapler, ubica“, a uz sve i svaku drugu reč često stoji:
-
5.
„kravo, konju, svinjo, magarče, gmazu, zmijo, volino“, što pokazuje šta u stvari
mislimo o tim životinjama koristeći ih kao metafore rečnika gneva.
b) Psovke koje koristimo podrazumevaju
da je uvreda spominjanje majke, oca, bilo koga od rodbine, spominjanje polnih
organa u uvredljivom kontekstu, spominjanje opštenja sa životinjama ili
direktno obraćanje koje je čisto obećanje
seksualnog čina, a pre ili kasnije – psovke gneva nam saopštavaju jednu
neverovatnu stvar, da „poneseni emocijom“ iskreno smatramo da je seks odlično
sredstvo za uvrede (što nam, valjda, inače nije) i da će svako odlično razumeti
ako mu jasnim, psovačkim rečnikom kažemo šta ćemo mu sve seksom raditi i kako,
a pogotovo zašto.
Što jači i brutalniji izbor unutar
rečnika gneva odaberemo, to nam naš sopstveni gnev izgleda moćnije i snažnije,
a upućen „sagovorniku“ treba da učini magičnu stvar – da na njega ostavi
posledice, da učini da se promeni ponašanje ili osobina koja je hrana našeg
gneva, koja ga stvara i izaziva.
Gnevne reči
imaju razne osobine, ali tu, neophodnu – nemaju, nikada nisu ni imale, nemaju
moć da uklone bilo šta što hrani naš gnev.
Gnev je, za
promene koje mislimo da njime možemo ostariti, sasvim neproduktivna emocija,
gnev služi isključivo nama samima, za opisivanje svega što mislimo, ali znamo
da je neprihvatljivo da se glasno kaže u uobičajenoj komunikaciji, gnev služi i za odobravanje onih koji se s
nama u tome slažu, ali još uvek nemaju dovoljno nakupljenog gneva da sami
„zagrme“ rečnikom kojim gnev pokušava da poništi sve ono čime je hranjen.
Primera ima
koliko god želimo:
a) Vozite i neko oko vas, po vašrm
mišljenju, ne vozi kako treba, provaljuje gnev sa „konju, idiote, ... pa
spominjanje nekog seksa“
b) Dete vas je razgnevilo, nahranilo vam gnev nekim
strahom, provaljuje gnev kojim ga pitate „jesi li normalan, meni ti to da radiš
magarče, ... pa sve do čuvene ja sam te rodila, ja ću te i ubiti“, da ne
spominjem lakoću kojom se tada gnev „pretače“ u batine, u udarac, u „zapamtićeš
ti mene!“ i zato odmah netraženi savet: ako osetite da vas gnev prema detetu
obuzima tako da potpuno gubite kontrolu, uhvatite svoje sopstvene šake iz leđa
i kleknite na detetovu visinu, dobra čuda mogu da se dese
c) Okruženje u kom radimo hrani nas
nezadovoljstvom, osujećenošću, gomila nam gnev, ali se ne usuđijemo da
„zagrmimo“, zato koristimo „zamenu za gnev“ – spletkarimo, intrigarimo,
koristimo isti rečnik gneva ublažavajući ga među istomišljenicima prenosom
međusobnog gneva sve dok se ne izgrade okolnosti u kojima gnev provaljuje i
javno
d) Javne službe, državna uprava,
šalteri, institucije administracije, svi oni razni koji treba da nam pruže neku
uslugu, hrane naš gnev kad osetimo da nas ne uvažavaju, da nas ponižavaju, da
nam se obraćaju „s pozicija moći“ do ugrožavanja i tada „provaljuje gnev“ kojem
smo česti svedoci, a katkada i učesnici ili navijači, bez obzira da li prisustuvjemo
ili svedočimo kasnijem opisu nekog događaja
Da li je
rešenje već čuvena naučena i ponuđena „korektnost“ u međusobnom obraćanju, da
li obavezna „promena rečnika“ zaista smanjuje, zaista uklanja naš gnev?
Rečnik gneva
je posledica onoga što naš gnev hrani, one su afrodizijak toj hrani i ako se
samo njime bavimo postignuti rezultat biće vidljiv jer se nametnutim načinom
ophođenja menja ponašanje zabranom korišćenja reči iz „arsenala gneva“, gradi se društveno pravilo kojim se propisuje
kako jeste, a kako nije prihvatljivo iskazivati
svoj gnev. Ali to nije dovoljno i lako se od toga pravi karikatura, lako je podsmevati se propisima o rečima koje
treba ili ne treba koristiti, teško je jasno pokazati da ni gnev ni rečnik
gneva nikada, ali nikada ne dovode do
bilo kakvog poboljšanja ičega što nam gnev hrani, a pogotovo je teško pokazati
da korišćenje seksualnih glagola kao uvreda nikada ni do kakvog seksa nije
dovelo niti je šta začelo i razmnožilo kao dobro.
Posebna
oprečnost naše kulture je što gnevno saopštavamo kako je i zašto i „negde tamo“ mnogo lepše i bolje bez
gneva, zaboravljajući da je tamo (uglavnom) tako zato što se uči, na raznim
mestima, kontroli gneva, jer znaju da je
gnev, kao i prezir – neproduktivna emocija.
Najveća
oprečnost je u tome što na mestima gde se donose odluke čije su posledice hrana
našeg gneva (politika, ekonomija, sudovi, institucije, mediji) na takivm
mestima nema ni mrve nikakvog gneva, nema ni zrnca hrane za gnev, jer oni znaju
da je takva hrana na takvim mestima otrov za njih same. Što ih ne sprečava da
na svojoj privatnoj sceni, u saobraćaju, sa sopstvenom decom, na sportskim
terenima, u redovima, na šalterima, u institucijama, da na svim i raznim
mestima ispoljavaju svoj gnev jednako kao i bilo ko drugi, bilo gde drugde. I
da pri tome, s mnogo manje mašte nego mi, koriste i glagole i imenice kojima se
opisuje seks kao uvreda, kao kazna, kao „poništavanje“ svega onoga radi čega
seks uistinu postoji.
(Samo)kontrola gneva se uči, ona je
veština koja se može steći u bilo kom uzrastu, ona je znanje kojim menjamo i
sebe i način na koji komuniciramo i počinje najjednostavnijim i za mnoge
najtežim korakom: odlukom svoje slobodne volje da svoj gnev, hranjen svim i
svačim, pretvorimo u produktivnu emociju, da se ne zaustavimo samo na
„pražnjenju“ i provali govora punog reči iz arsenala gneva, da odolimo
neodoljivom nagonu da „im stresemo u lice“ i da se setimo da time niti
smanjujemo izvore hrane našeg gneva niti ikome saopštavamo išta novo.
Naš gnev je
naš kavez, naš lavirint, naše sopstvena kula u kojoj zamišljamo da kružimo kao
lav u kavezu gde nam je rika gneva jedini način kojim mislimo da se, na magičan
način, oslobođamo sve hrane našeg gneva. Pomaže (možda) da promenimo tu
metaforu i da se zamislimo kao svinje u oboru, tada nam, stvarno skoro magično,
groktanje umesto rike više ne izgleda privlačno za iskazivanje gneva, a
istovremeno može pomoći da razumemo kako u stvari izgledamo dok mislimo da
„ričemo kao lavovi“.
A nismo ni
lavovi ni svinje iz metafore zatvora našeg gneva, ljudi smo, sa darovima da sve
svoje kaveze sami otključavamo, da se uz pomoć drugih sami oslobađamo.
Napolju, van
kaveza gneva, ume da bude i lepo i strašno, ali se više ne vrtimo u krug
hranjeni jednom istom hranom gneva, govoreći jedan isti rečnik uvreda, pun
obećanja nezanimljivog seksa.
Napolju, van
kaveza gneva, počinjemo da govorimo reči koje prave novi rečnik kojim
razmenjujemo sve i svašta o planovima da se hrana gneva smanji, a da seks ne
služi kao pretnja, da služi onome zbog čega je stvoren – radosti i uživanju.
*post je na engleskom objavljen na:
No comments:
Post a Comment