Bosonogi severnjaci*
Možda nas
mesta na kojima se rodimo, klima i kultura koja nas odgaji, mnogo više obeleže
po svemu i svačemu od bilo kog našeg napora da sopstvenim promišljanjem od sebe
tokom života napravimo ono što nam se čini dobrim, vrednim, odgovarajućim i
prihvatljivim. Možda nismo ni svesni koliko i kako su nerazmrsivo povezani
prostor i klima u koji rođenjem stupimo, vreme kad to učinimo i sve ono što
posle toga što čini naše navike, stavove, sve ono svakodnevno što nas, kroz sve
male stvari kojima nas izgradi, u stvari čini – nas same.
Ko
god je hodio severnim zemljama lako primeti „manjak odeće“ na severnjacima,
dece u soknicama, žene u sandalama, muškarci u kratkim pantalonama pri vremenu i
na temperaturama za koje ljudi umerene ili južne klime smatraju da se ne može
podneti bez dovoljno tople odeće i obuće koje pokriva veći deo tela.
Jesu
li ti severnjaci jednostavno naviknuti i bolje adaptirani na hladnoće i da li
tih nekoliko stepeni geografske širine zaista toliko menja adaptaciju ljudskog
bića na okolinu?
I
kako to menja, ako je evidentno da smo nomadska vrsta, da se lako selimo, lako
menjamo stanište desetinama hiljada godina unatrag, da smo i svaštojedi i
prilagodljivi svakakvim klimatskim uslovima?
Da li je u pitanju istinska prilagođenost
kod svih tih bosonogih severnjaka ili jednostavno „kulturni obrazac“ kojim se
stvara i oblikuje društveni obrazac gde se izdržljivost i otpornost na hladnoću,
mraz, vetar, ledenu kišu i svu ostalu tmurnost severnih klima smatra društvenom
obavezom, predstavlja društvenom naredbom usvojenu naviku, a ne prirodan
odgovor tela na spoljašnje uslove.
Jedan malo morbidan (gedanken experiment)
misaoni eksperiment bi možda naslutio odgovor, a sastojao bi se u pitanju: "kad
bi južnjaka i severnjaka postavili pod istim uslovima minimalne zaštite od
hladnoće u istovetne ledene uslove – koji bi se smrzao?" Odgovor bi verovatno
bio: "onaj koga spasioci nisu našli".
Čini
mi se sasvim istinitim da su severnjaci s lakoćom bosonogi po hladnoći jer je
to stvar društvene konvencije, nikako prirodnog odgovora na hladnoću. Rečju –
jednako osećaju hladnoću, ali je društveno pravilo takvo da se od njih traži
izdržljivost i otpornost. I nije nemoguće da se onda taj stav o izdržljivosti i
otpornosti lako prenese i na druge oblike ponašanja, ne samo na otpornost prema hladnoći.
I važnije od svega primer bosonogih
severnjaka je dokaz kako dogovorena i kolektivnim
pamćenjem preneta pravila stvaraju i menjaju naše navike, na bolje i na gore. Dokaz
i paradigma o tome koliko naše društvene matrice imaju u sebi sadržanu našu
ličnu volju da je pokrenemo i iskoristimo da bi zadovoljili društvenu volju. Pa
ma o čemu se radilo, mi ljudi kao društvena bića regulacijama našeg društveno
prihvatljivog ponašanja u stvari upravljamo potencijalima naše sopstvene,
pojedinačne, lične volje.
Kao da smo lenji da bez ikakvih
društvenih obrazaca sami od sebe testiramo granice i mogućnosti naše lične
volje, da vidimo šta sve u stvari možemo. Teško je poverovati da bosonogi
severnjaci nisu imali šta da obuju i obuku, još teže je poverovati u
diferencijalnu genetsku promenu osetljivosti na hladnoću, ali se čini sasvim
lakim poverovati da je moguće razviti osećaj izdržljivosti na hladnoću ako se
društvenim pravilima podstakne i čini prihvatljivim da se deca u soknicama,
golih nogu šalju u školu, da tako steknu naviku i svoju otpornost na hladnoću
smatraju sasvim prirodnim. U našoj kulturim, naprotiv, važi rečenica da su
„kape i šalevi odevni predmeti koje deca nose kad je mamama hladno“ i deca se
od malena ušuškavaju, pretopljavaju da ne bi „ozebla“, jer „ozepsti“ je
nedopustivo i ne sme se dogoditi, pa naša deca često natrontana i previše
utopljena verovatno povezuju hladnoću sa neprijatnim I dugim ritualima oblačenja
i zastrašivanja od ledenog vremena od kojeg će se „ozepsti“.
Možda su bosonogi
severnjaci preterivanje koje možda razumem, možda ne, ali nema nikakvog „možda“
o pretopljavanju naše dece i učenju „straha od hladnog vremena“! Ta je stvar
potpuno šašava i kao društveni obrazac proizvodi majke koje svojim prioritetom
smatraju utopljavanje i hranjenje svoje dece, a veliko je pitanje da li ih tako
osposobljavamo za život ili im učenjem smanjujemo volju za sigurnost i
izdržljivost.
Dodajem da sam odrasla bez kape, šala i
potkošulje, moja baba je mojoj majci prenela mudrost koju ja pokušavam da
prenesem dalje: ako imaš dete koje ne zna da li mu je hladno ili toplo ili koje
ne zna da li je gladno ili žedno, ti imaš mnogo veći problem od toga da li je
ono utopljeno, sito i napito, a ako ga učiš da samo ti sve znaš i da znaš sve bolje
od njega, da li mu je hladno, je li gladan ili žedan, onda dete s tobom ima
ogroman problem.
I sve više mi se pokazuje da su te žene
iz moje ženske škole života bile i ostale itekako u pravu.
Dokaz tome su i bosonogi severnjaci i mi utopljeni
umerenjaci.
Upotreba volje se uči ili nameće, retko
se koristi sama, bez učenja i pokazivanja.
*tekst je na engleskom jeziku objavljen na
2 comments:
Sve mudro zboriš! Nisam mogla da se nagledam u novembarskom Londonu dece u bermudama i žena u japankama...Pa, naravno da ćeš sa 30 da nosiš japanke, ako su te u zabavište vodili u bermudama zimi, stvar navike i sticanja imuniteta.
A od nogu kreće SVE...
"a od nogu kreće SVE"
:))))
to sam smet'la s uma :)
Post a Comment