Moj je kolač u njegovom tanjiru*
Za mnoge svoje nevolje ljudi, češće
nego što je to produktivno, „optužuju“ druge, smatraju da u njihovim nevoljama
i neuspesima nema bog zna koliko njihovog sopstvenog uticaja, već da je sve
posledica činjenice da je „njihov kolač u tuđem tanjiru“, da je „njihov novac u
tuđem džepu“, da je „sva njihova nevolja posledica tuđih (zlo)namera“. U tom
stavu leži početak svake „teroije zavera“, leži osećanje „svake nepravde“ i
seme svake revolucije koja jednostavno traži redistribuciju svega postojećeg
tako da „kolač iz njegovog bude prenet u moj tanjir“. Nevolja sa takvim stavom
je da nepravde stvarno postoje, ali i da držeći se takvog stava često sami sebe
blokiramo da te i takve nepravde iole i u stvari – smanjimo.
Primera ima kud god da se okrenemo,
negde vidljivije, negde ne, ali i sasvim malo izvežbano oko i uvo sasvim će ih
se lako primetiti.
Postoji
jedan prastari vic u kojem dvojica razgovaraju i prvi kaže:
A drugi odgovara:
- "I
biciklisti"
Čuđenje prvog se ogleda u komentaru:
-
"A
što biciklisti?"
Krivica
Jevreja se ne dovodi u pitanje.
Siromašnima
su krivi bogati, muškarcima su krive žene, rasistima su krivi one druge boje
kože, pravoslavcima su krivi katolici, šiitima su krivi suniti, jednoj naciji je
kriva druga nacija, svima su (skoro) za nešto krivi Romi, neobrazovanima su
krivi obrazovani, preduzetnicima su krive banke, moćnima su krivi slabi,
političarima su krivi novinari, medijima su krivi bahati, bahatima su krivi
plašljivi, nasilnicima su krivi pristojni – i sve izrečene krivice važe i
„obrnuto“, promenjenim redosledom o tome „ko je kome kriv za šta“.
Kad pažljivo
saslušamo razna obrazloženja o razlozima nevolja koje ljudi imaju, lako se dođe
do jednog oprečnog i šašavog zaključka:
-
Ljudi
se mnogo bolje razumeju u tuđe poslove nego u sopstvene i mnogo bi bolje umeli
da urade taj neki tuđi posao nego onaj ko ga zaista radi
Stav „moj
je kolač u njegovom tanjiru“ nije, u stvari, kritika, kritika je pokretačka, a
ovaj stav samo kaže „daj mi ga, to je moje, vrati mi to!“, ništa drugo nije
važno, ni kako ni zašto.
Katkada ovaj
stav proizvodi velika stradanja, ljudi jednostavno reše da silom i otmu onu što smatraju da je njihovo, samo je
greškom i nepravednom igrom sudbine u trenutnom posedu nekog drugog, pa se
organizuju ratovi, proizvodi nasilje kojim se silom dolazi u posed dobara,
teritorija, ljudi, znanja, resursa, bilo čega.
I to je
jedan od razloga zašto se za ratove (kao i za krize) koristi termin „izbijaju“,
što je – koješta. Vulkani „izbijaju“, gejziri „izbijaju“, katkad i izvori sveže
vode „izbijaju“, ali ratovi i krize ne izbijaju, nikad, niti su ikada
„izbijali“. O ratovima se donose odluke, planiraju se sredstva, kreiraju
strategije, traže saveznici, procenjuju štete, donose se hladne, racionalne
odluke, nema tu šta da „izbije“, nekontrolisano, to je proces otkad je i
ljudskog društva za – „vraćanje mog kolača iz tvog tanjira“.
Čudna stvar
pri tome je da se uvek nasilno vraćanje svog parčeta kolača iz tuđeg tanjira
objašnjava (redovno) plemenitim pobudama, velikim rečima, ispravljanjem
nepravdi, potrebama da sloboda i pravda trijumfuju. To se najlakše očituje u
interpretacijama o teroristima – jedni isti su za jedne zločinci neviđenih
razmera, za druge borci za slobodu i pravedne stvari.
Umeće
interpretacija stava „moj je kolač u tuđem tanjiru“ oblikuje i njegove pojavne
oblike, od iskazivanja nezadovoljstva protestima, gnevom niskog ili srednjeg
intenziteta do potresnih promena širokih i korenitih, kao što su ratovi i
revolucije.
Znači li to
da u ljudima i nema plemenenitih pobuda, istinskih poriva i sklonosti ka
jednakosti, ka pravdi, ka slobodi jednakoj za sve, ka humanosti, vladavini
prava?
Nikako.
To samo
znači da treba pažljivo slušati obrazloženje svačijeg stava o tome da je „nešto
njegovo kod nekog drugog“, nekada to prosto – jeste slučaj, nekada je prosto
potrebno da razumemo da prevelika nejednakost i prevelike razlike u kojima
ljudi žive samo zato što su se rodili na nekom mestu, zato što su nekog su
pola, rase, boje kože ili socijalnog statusa, da sve te razlike kad su
prevelike i prejake predstavljaju seme ogromne krize – za sve.
I za one
koji misle da su svi kolači baš njihovi i za one koji baš bez svih kolača
ostaju.
Mi, više
nego oni mnogi pre nas – živimo takvo doba. Mislimo o tome.
*post je na engleskom objavljen na
No comments:
Post a Comment