Predrasude ubijaju, zar ne?*
Koja god da smo kultura, učiće nas
nekakvim stereotipima, izgradiće nam nekakve predrasude, uglavnom o nekim
drugim ljudima koji su zbog bilo kog razloga drugačiji od nas samih i svaka će
biti takva da nas, kobajagi, čini boljim. Učiće nas i stereotipima o tome kakvi
mi sami treba da budemo da se ne bi razlikovali od drugih, da ne bismo
„štrčali“ ičim. Kad i ako u sve to
poverujemo čini nam se da smo na dobitku, jer naučene predrasude nam štede
vreme („to je tako i – gotovo!“), ne moramo da razmišljamo, da učimo, da se
odvikavamo od predrasuda, skoro nam niko ne pokazuje KAKO to da radimo, kako da
se odviknemo od loše navike da predrasude smatramo – istinama.
Zašto je
lakše, češće i lepše SA predrasudama nego bez njih?
Zato što smo naučili
da „svi tako rade“, da „svi i oduvek“ znaju da je „voda mokra, nebo je plavo, a
žene su ...zna se“, zato što nećemo da uključujemo mozak i da pitamo „a zašto
je voda mokra?“, zato jer nas detetom nauče „da se o nekim stvarima ne pita
ništa“, onda kad nas oni iz najbližeg okruženja, pa zatim oni iz škole i
okruženja koje sami stvaramo, polako uče da „nije lepo stalno zapitkivati i
time osporavati ono što svi i inače misle da je očigledna istina“.
I to je moć
kojom predrasude ubijaju. Nekad bukvalno, nekad postepeno, tako da uništavaju
svašta dobro u nama, ostavljajući nas žive i zdrave, ali „slepe i gluve“, jer ne želimo da čujemo i ne želimo da vidimo
o čemu se tu zapravo radi.
Moć predrasuda je u našoj
sklonosti da mislimo u jednostavnim, naučenim okvirima i time stvaramo utisak
da su predrasude – očigledne istine, o tome se ne raspravlja, moć predrasuda je
poput tvrdnje da je dan kad Sunce izađe, a noć kad zađe i kao što je ono večno,
takve moraju biti i predrasude, nemaju se rašta dovoditi u pitanje, I tako, kao
što Giambattista Vico kaže „istina postaje ono što istinom
učinimo“, a Otto Von Bizmark pretvara u delanje stavom da „ako hoćeš da obmaneš svet, reci mu
istinu“, i da ne
spominjemo onu čuvenu da „sto puta ponovljena laž postaje istina“. A istina
nije, ipak.
Smešna i
tragična strana svih naših predrasuda je što su sve one stalno prisutne,
negujemo ih i zalivamo kao otrovan korov u bašti naših stavova, umesto da se sa
njima uhvatimo u koštac i „raskrinkamo ih“ sami pred sobom u svoj njihovoj
smešnoj i tragičnoj moći nad nama samima, nad našim životima. Najviše što
možemo je da zabranimo neko ponašanje zasnovano na predrasudi, da zapretimo
kaznama društva, ako se neprihvatljiva predrasuda pretoči u akciju, u delo, ali
samu predrasudu, sam taj korov bašte našeg uma – nećemo ukloniti. Postoji
jednostavan način da se to proveri – kad se (iz bilo kojih razloga) ukine
propis kojim se ponašanje zasnovano na predrasudi zabranilo, ona će se pojaviti,
sveža i snažna, kao da nikada zabranjena
bila nije. I to je, na žalost, stvar koja se može dokazati.
Ima li, sem
propisa kojima zabranjujemo ponašanje zasnovano na predrasudi, ima li ikakvog
drugog načina da ih okrunimo, smanjimo, dovedemo u pitanje pred sobom i
drugima?
Ima,
naravno!
I kao i svi
pravi odgovori, taj je način jednostavan taman toliko koliko treba da bude:
a) Tražimo dokaze da su predrasude istine,
očigledne, svima sem nama
b) Nudimo dokaze da nisu očigledne
istine
c) Rečima stvaramo slike kojima se vidi
da je život bez njih – bolji za sve, i za one koji ih se čvrsto drže, a pogotovo
za one koji ih osporavaju ili su im žrtve
Deluje lako,
a nije naravno, teško je, obeshrabrujuće, sporo, ali ipak – radi. Dokazi o tome su
takođe, sasvim
očigledno, svuda oko nas i podložni su proverama i ispitivanju.
Zašto je
moguće odviknuti se od predrasuda, zašto je moguće naučiti da nas nisu dobro
učili o „opštim istinama“ i „nesumnjivim stavovima“?
Zato što smo mi, ljudska bića,
darovani – empatijom,
kao neurološkom, fiziološkom osobinom retkom u drugih bića. Empatija je sposobnost
da osetite tuđu bol ili radost kao svoju sopstvenu, tkivom i mesom, osećanjem i
mišlju. Empatija se javlja i van naše volje, stanjem nas kao „ogledala“ tuđe
patnje ili radosti, kad ugledavši šta se dešava nekom drugom ljudskom biću (ne
mora nam biti blisko) sami kod sebe proizvodimo „poistovećenje“, a zato što
ipak nismo stvarno povređeni, možemo da pomognemo ili da se radujemo zajedno,
bez obzira što patnja ili radost nije autentično naša, lična.
Koliko nam
vremena treba za proces odvikavanja od stereotipa i predrasuda, za osporavanje
takvih „očiglednih istina“ i menjanja stavova, mišljenja i ponašanja?
Činjenice,
neumoljive, slikaju taj vremenski kontekst:
- Trebalo
nam je 4000 godina pisane istorije nas samih o nama i više od 100 000 godina
naših usmenih narativa da bi, sredinom XX veka, zaključili da su svi ljudi jednaki, da niko nema prava da diskriminiše i da svi mi
imamo ljudska prava koja se moraju poštovati i primenjivati bez obzira
kakve predrasude imali jedni o drugima
Ne deluje
baš kao da smo najmoćnija i jedina inteligentna vrsta na ovoj planeti, zar ne?
Deluje
sasvim šašavo da nam treba 40 000 godina od prvog pisma da bi doneli odluku o
nečemu što je oduvek ličilo da je sasvim očigledno, ali eto – ipak nije bilo.
Predrasude su bile „očiglednije“, snažnije i – vladale su, činile mnogima potpuno
nesrećnim ovaj jedan život koji imamo, a dat svim milionima imenih i bezimenih kojima
su „propisale“ šta se ima misliti, a šta ne i kako se ima ponašati, a kako
nikako ne, koji su zbog toga stradali, patili, bivali progonjeni, zatvarani,
ubijani, mučeni, celog života kidani u mašini predrasuda koju su ljudi i
smislili i napravili. Mašinu koju ljudi još uvek podmazuju, popravljaju i drže
„u radnom stanju“.
I kad smo,
nakon svih tih vekova smislili da svi imamo ljudska
prava, primena tih prava ide dosta traljavo, neujednačeno, a diskriminacije
i nepravdi ima svuda u svim „ćoškovima“ ovog našeg okruglastog sveta.
Zašto?
Zato što su
predrasude žilava sorta, zato što je lakše s njima nego bez njih, zato što se
ljudima čine kao čvrst oslonac, kao sabirne, ravnotežne tačke kojim ih prihvata
većina, kojima nastavljaju tradicije, običaje, zato što se jednim pravilom,
jednim propisom koji zovemo ljudskim
pravima borimo protiv vekovnih naslaga kolektivnog pamćenja, drugih
pisanih i nepisanih pravila i običaja, borimo se protiv sopstvene „lenjosti“ da
korov bašte naše empatije uklonimo i dozvolimo nama samima slobodu da mislimo,
da osetimo, da živimo bez predrasuda.
Zato što su
nas negde, nekako i usput naučili da je neznanje dobra stvar, da ne treba da
dovodimo u pitanje ništa od onoga što nam se kao „(ne)znanje“ nudi. Da je stvar
našeg kulturnog miljea i naše tradicije, iz ma koje kulture dolazili da se
predrasuda držimo i da imajući o svemu i svačemu drugačijem od nas samih nepovoljan
stav, skoro na čaroban i magičan način sami sebi odmah izgledamo bolji,
moćniji, savršeniji. Predrasude se pretvore u klišee, klišei se pretvaraju u
kič i tako, neosetno, od života koji je jedan i koji nam je dat kao neponovljiv,
čime je najoriginalnija stvar koja nam se može dogoditi, tako od tog života i
od sebe pravimo „falsifikat“ držeći se
očiglednih istina koje to, ipak, nisu.
Neznanje je,
kažu, „blaženo“, blagoslov je svima koji u neznanju odaberu da žive. Ako bi
bilo tako moramo se zapitati „a što onda nema više srećnih ljudi na planeti?“. Zato
što je jedini rezultat neznanja torba puna predrasuda koju vučemo svuda
unaokolo i čuvamo kao najveću dragocenost za dolazeće generacije. A kad oni
malobrojni među nama dignu glas i kažu „šta će ti taj trulež?!“, pa se još i
izbore za neki propis kojim se zabranjuje ponašanje zasnovano na predrasudi,
predrasuda se pritaji na dnu te torbe, smanji se i pravi neveštom, strpljiva da
sačeka da je upotrebimo opet. Ima, s pravom,
poverenje u našu sklonost da ne uključujemo mozak, držeći se loših
navika, da je koristimo protiv drugih ljudi.
Mi smo je
napravili, da nam zakorovi um, da nam služi za ubijanje empatije, da živimo
kič.
*Tekst je na engleskom jeziku objavljen na:
No comments:
Post a Comment