Thursday, January 23, 2014

Ko nas uči da mislimo (i kako)




Darovi mišljenja i govora, svim ljudima poklonjeni, ponekad umeju da liče na naše kuće u selidbama kad neke neotpakovane kutije pune naših stvari, obeležene ili ne, umeju samo tako da stoje zapakovane, danima. Oba ta evolutivna dara katkada podsećaju i na kutije u koje spremamo razne svoje lične dragocenosti, a otvaramo ih retko i pregledamo samo u izuzetnim prilikama. Potpuno raspakivanje darova mišljenja i govora, odmotavanje svih hartija u koje su spakovani može nam pričiniti nebrojene radosti.

Postoje teorije o tome da mi ljudi ne koristimo dovoljno potencijale koji su podareni samo nama kao vrsti – naše mišljenje i govor.  Češće nam govor služi da sakrijemo ono što mislimo ili želimo da kažemo nego da stvarno nekome (ili sebi ) nešto zaista govorimo, a još češće nam mišljenje služi da ga u stvari – ne upotrebljavamo, da „ne uključujemo mozak“.

Koliko je to šašavo razume se bolje ako bismo pokušali da zamislimo da neke druge vrste ne koriste svoje darove: da ribe ne koriste repno peraje, da psi ne koriste njuh, da kameleon ne koristi mimikriju, da ptice ne koriste „tajnu“ svojih migracija od severa do juga i obrnuto. To bi, naravno bilo sasvim šašavo i neproduktivno za sva ta bića, a ljudima se omalovažavanje i neupotrebljavanje svojih darova govora i mišljenja, naprotiv, čini sasvim prirodnim. To je jedan od razloga zašto smo mi ljudi tako šašava bića, a istovremeno čudesna i divna.

Da bi počeli stvarno koristiti darove koji su nam svima dati treba nam samo naša sopstvena volja za promenom perspektive o sebi samima i načinima na koje mislimo i govorimo. To je, u stvari,  lako i to zaista može – svako.

Promena perspektive je izraz sopstvene volje da počnemo korišćenje svojih darova. Prvo dobro pitanje pri tome je „ko me je naučio da mislim, kada se to desilo?“ . Većina nas će reći „da smo to sami naučili, po prirodi stvari“, ali to ne bi bilo sasvim tačno. Mišljenju vas uče prvo oni najbliži oko vas, a većina nas tim mišljenjem prvo shvati da nas tako uče da ih – slušamo, da budemo poslušni jer nam kažu „da je to dobro po nas“. To je trenutak za drugo pitanje kojim menjamo perspektivu „zašto je za nas, dok nas mišljenju uče, dobro da budemo poslušni?“. To jest – da li je to za ikoga dobro, stvarno?

Kad naši najbliži procene da su nas oni dovoljno naučili o tome kako treba da mislimo, tada nas pošalju u školu, da nas škola dalje uči da mislimo, da nam škola pokazuje kako se stiče znanje i zašto je to dobro. I jedna stvar se ponavlja – i u školi nas uče da treba da budemo poslušni, uče nas da je disciplina nešto što se postiže „spolja“, a ne „iznutra“ i uče nas raznim činjenicama, češće bez konteksta nego u kontekstu. A činjenice bez konteksta su neupotrebljive i nama se nekako usput učini da je i to naše mišljenje, taj način kojim nas uče da mislimo – u stvari neupotrebljivo.

Tako nekako, kao usput, prestanemo da se bavimo svojim darovima, uvežbamo govor kojim ne saopštavamo ono što u stvari mislimo i ukalupimo način na koji mislimo, a kojim sami sebe onda držimo „zarobljene“ u minimumu sopstvenih potencijala jer svaka ideja da tu perspektivu ipak promenimo izgleda kao neverovatan, ogroman napor koji još niko nikad nije uložio da bi korišćenje svojih darova promenio na bolje.

A to u stvari, uopšte nije istina.

Ko god želi – može da promeni način na koji misli, može da na više načina koristi taj svoj dar.

Evo nekoliko primera:
1.      Pre stotinak godina nije bilo javnih, državnih, obaveznih škola za sve, a neko se negde upitao „a što ne bi sva deca išla u školu?“ što je bilo neverovatno, jeretičko, nerazumno pitanje i potpuna promena perspektive, a ipak se desilo
2.      Pre pedesetak godina nije bilo žena na fakultetima, a onda se neko negde upitao „a što ne bi i devojke pohađale akademske ustanove?“, što je bilo još neverovatnije, jeretičkije i nerazumnije pitanje od prvog, a ipak se desilo
3.      Pre dvadesetak godina nije bilo pitanje da li će postojati poslovi za koje se deca školuju, a onda se neko upitao „a što mi ne bi stvorili poslove za koje ne postoje škole, još uvek?“, što više nije bilo ni neverovatno ni jeretički ni nerazumno, samo se – desilo, danas se deca školuju za poslove koji još uvek ne postoje, danas je učenje i sticanje znanja podrazumevajući trajan proces, kakve god škole da završimo





To je moguće samo ako menjamo načine na koje mislimo, ako tu percepciju da je moguće menjati perspektivu kojom razmišljamo upotrebimo i kad smo oni najbliži oko deteta kojem pokazujemo svet i „učimo“ ga da govori i misli i kad smo u školama koje deci treba da pokažu kako se uče činjenice u kontekstu, kako učenje i sticanje znanja može da bude proces kojim do neslućenih granica koristimo darove koji su nam dati – mišljenje i govor.


Kako je to moguće učiniti, sam sa sobom, u sistemu škola ili u bilo kom okruženju?


I – opet promena perspektive: da nam korišćenje sopstvenih darova NE USPE dovoljno je da ne učinimo ama baš ništa i da ne uložimo ama baš nikakav napor i neuspeh nam je zagarantovan i dajemo za pravo svim mrgodnim „mudracima“ koji važno vrte palce i opisuju „stanja našeg znanja“ kao nepromenljivo, loše, strašno, grozno, bez nade za ikakvo bolje. To je recept za neuspeh svake vrste,  garantovan.

Dočim, ako poželimo da promenimo način na koji mislimo – nikakav nam uspeh nije „garantovan“, naš uspeh zavisi isključivo od toga koliki ćemo napor uložiti u navežbavanje „uključivanja mozga“ i „treniranja“ svojih darova – govora i mišljenja.

Recimo, za početak, možemo pogledati unaokolo i videti šta nam je sve dostupno, od znanja i veština naših najbližih do svega što nam pruža škola i svi drugi izvori saznavanja i postaviti jednostavno pitanje „svi mi oni kažu da ja nešto ne mogu, zašto to kažu i odakle to znaju?“. Ili slično jednostavno pitanje „da li je baš sve tako kako mi kažu da jeste, deder da vidimo kontekst onoga što kažu, ha?“

Zvuči komplikovano, ali – nije. Jednostavno je taman toliko koliko treba da bude.

Zahteva jednostavnost i moć volje da u svoje mišljenje i svoj govor „vratimo“ dve upitne reči koje smo svi nekada koristili, reči kojima se trenira mišljenje - „ZAŠTO“ i „KAKO“.

To malo, kratko pitanje ZAŠTO kad počnemo polako da "vraćamo učestano" u svoj dnevni rečnik vraća istu onu radost kojom smo ga postavljali dok smo bili deca, vraća užitak neprekidnog saznavanja, učenja i proveravanja da li smo nešto (išta) stvarno saznali i naučili, omogućava nam da vidimo sve i svašta iz raznih uglova, celovito, stvara dijalog sa onim kome ga upućujemo, za koga mislimo da zna odgovore.

I - donosi nam, kao na dlanu, drugo moćno i čarobno pitanje koje glasi "KAKO?" kojim stvaramo plan kako da promenimo ono što smo kao odgovor na pitanje "ZAŠTO" dobili, a što nam se ne sviđa, što želimo kao drugačiji odgovor u našoj sopstvenoj budućnosti.

I tako počinje puno korišćenje dva čudesna dara govora i mišljenja koja imamo, tako menjamo sve prethodne kalupe i modle kojima su nam ti darovi zarobljeni, nemi, zaludno neupotrebljeni.

Možemo mi to.


*tekst je na engleskom objavljen na


[1] link

No comments: