Friday, March 28, 2014

Ritam naše krvi



Ritam naše krvi*

Ne znam tačno koji je bio prvi muzički instrument koji smo kao vrsta napravili, bez obzira na razne nalaze i dokaze iz civilizacijske i muzikološke istorije naše vrste. Ali – sumnjam na bubnjeve, na bilo koju površinu koja je udaranjem naših prstiju proizvodila ritam pretočen iz naše sosptvene krvi, iz pulsa života u nama, iskonskog i večnog, a harmonijom prostih brojeva pretvaran u zvuk koji su mogli čuti i drugi, učestvovati u njemu zajedno sa nama i osetiti ono neopisivo i neprocenjivo uživanje kojim nas ritam pokreće, svaki deo našeg tela, lica, čula, sve naše krvi koja kao da rezonantno uhvati taj spoljnji damar koji sama proizvodi i zanese nas muzikom za koju ne znamo otkad je i odakle je, ali neopozivo znamo da je – naša.




Istorija muzike, kao i istorija hrane ili graditeljstva, ume da nam podari neverovatne podatke o nama samima. Češće naučeni da tragamo za ratnim, političkim i društvenim tragovima nas samih kroz istoriju sopstvene civilizacije, ponekad zaboravljamo kakvi se dragoceni podaci kriju preneti narativom ili pisanim tragovima, a o muzici koju smo stvarali tokom milenijuma.

Jedan mi je instrument tokom te istorije posebno zanimljiv.

Bubnjevi. Razni. Razni po obliku, po materijalu, mestu ili vremenu u kom su pravljeni.

Podaci govore u prilog teze da smo prvo – napravili bubnjeve, verovatno još za vreme neolita, a artefakti sasvim pouzdano prate „predmete za ritam“ od 5500-2300 BC, na teritorijama današnjeg bliskog ili srednjeg istoka (Mesopotamija), ali i u Kini, Japanu, na evropskom tlu, u Južnoj i Severnoj Americi, gde god je bilo ljudi – bilo je i bubnjeva, od raznih materijala, raznih oblika, ukrasa i boja. Figurine koje prikazuju „bubnjare“, slikovito ili kao skulpturu, takođe se nalaze u najraniejm periodu ljudske civilizacije na svim meridijanima.



Makaki majmuni, kao i neki drugi primati u kojima postoji hijerarhija u grupi, koriste ritam kao gest i ritual kojim se određuje „status“ u zajednici, bilo da udaraju o sopstvene grudi ili o predmete.

O drugim životinjama koje „kuckaju, lupkaju, signaliziraju, komuniciraju“ udaranjem o razne površine i da se ne govori, kod drugih grupa, takvi „bubnjari“ slede svoje instinkte, tim ritmičkim intuitivnim radnjama zadovoljavaju neke potrebe, od parenja, preko mamljenja hrane do mimikirije, dok primati koriste ritam da bi – komunicirali među sobom, nezavisno od drugih potreba.

Čini se da smo mi, sapiensi, svoju komunikaciju takođe počeli (a kasnije razvili) – pomoću bubnjeva. Rituali bez njih ne mogu.

Šta je to u nama što nas „tera“ na ritam, na ponavljanje jednostavnih pokreta kojim stvaramo zvuk, prostim udaranjem o nešto, bilo šta?

Ima li iko od nas ko ne ume da „zabubnja“ prstima po tvrdoj podlozi u samo njemu znanom ritmu?
Ima li iko ko, kad čuje ritam bubnja, može da ostane sasvim miran, kao da taj zvuk i ne postoji?
Ima li iko od nas ko ne razume, sasvim razgovetno, zov ritma koji bubanj proizvodi?

Kao da ludi, brzi tok  naše sopstvene krvi kojim nam pulsira srce „prevodimo“ u ritmičko udaranje, s različitim pauzama, razmacima, s drugačijim brzinama i snagama udara, ali sa, na kraju, uvek neodoljivom melodijom koja nas raduje, plaši, upozorava, zabavlja, navodi i zavodi na izmišljanje i stvaranje plesa kojim bi se celo naše telo kretalo u istom ritmu.

Jedna od mnogih legendi, iz narativa koji nam je o bubnjevima stigao iz dubina vremena je i – vreme kad su bubnjari bili – žene. Kada su postojale boginje, oko 7000 BC koje smo našli okamenjene u skulpturama sa bubnjevima, raznim, i sa legendama o razlozima zašto im je bubanj simbol, ne mač, ne kruna, ne neka biljka, već ljudskom rukom napravljen – bubanj. Taj drevni „ritam narativa“ pretočen je u „dvanaesti dan Božića“ rečima:

On the Twelfth Day of Christmas, my Goddess gave to me…
twelve drummers drumming.



Istraživanja su nam dala podatke o ženama koje koriste bubnjeve u paleolitiskim i neolitskim nalazištima, u drevnom Egiptu, na Kritu gde je boginja Rea prikazana sa bubnjem, a neolitska boginja iz Catala-Huyuka u Turskoj, imenom Cybel „majka svega“ čiji bubanj simboliše i mesec i jaje i sveopšti ritam života.

Sav istorijski razvoj muzike poznatih civilizacija prethodnih milenijuma uvodio je nove instrumente, nove, komplikovanije skale, žičane, duvačke instrumente, dodatne udaraljke, ali sve to vreme – bubanj je ostajao skoro isti, menjali su se materijali, izmišljali novi, ali princip je ostajao isti, okrugao predmet sa šupljinom i membrana od nečega zategnuta preko njegove jedne strane. I čovek i ritam njegove krvi.
Bubanj je čitljiv, zavodljiv, neprekidan ritam naše civilizacije. Ritam nas samih.

*************

* tekst je na engleskom jeziku objavljen na 

No comments: